- HOME - IKUTI BLOG INI - FACEBOOK

Assalamualaikum...

Kehidupan ini bagaikan satu putaran yang sentiasa bergerak, umpama matahari dan bulan. adakalahnya kita merasakan panas dan adakalanya kita merasakan dinginnya malam. Bahangan mentari itu mampu membuatkan kita teguh berdiri dengan kaki yang kian lenguh. Dingin malam pula akan memberikan kita kesegaran malam dalam menghadapi dugaan disiang hari. Banyak dugaan dalam kehidupan, oleh itu setiap dugaan yang kita lalui memerlukan setiap ketelitian dan langkahan yang berhati-hati. Biar kita melangkah meninggalkan keseronokan dunia demi untuk kebaikan alam abadi.Insya-Allah.
Md Asrul

Create your badge

Selasa, 12 Julai 2011

CoReTaN : 12/07/2011

Hari ini, sebaik aku baca nota daripada seorang anak muridku, aku rasa terharu dan hendak menangis. Entahlah, dia mengatakan dia tak nak ketinggalan dalam pelajaran, dia nak belajar bersungguh-sungguh membantu kedua orang tuanya. Tapi hati aku rasa marah dan geram dengan pelajar kelas tersebut.

Marah seorang guru sama seperti marah seroang ibu bapa kepada anaknya. Aku marahkan mereka kerana aku sayangkan mereka. Tapi mereka semua mensia-siakan masa depan mereka. Aku dah banyak kali bersabar, tapi tadi aku hilang sabar disebabkan perkara-perkara tertentu. Lepas aku hukum mereka, aku bertanya pada diriku adakah tindakan aku ini bentul atau sebaliknya. Ya Allah bantulah aku.

Aku penah cakap dengan anak murid aku, ketika di dalam kelas, aku akan beri tumpuan yang sepenuhnya. Aku mahu mereka mendengar apa yang aku cakap dan ajarkan. Apabila berada di luar kelas, mereka boleh menganggap aku kawan. Tapi kalau di dalam mereka bermain dan bergurau, apatahl lagi di dalam. Masa bila mereka mahu belajar?

Aku tak nak masa depan mereka sia-sia. Macam itulah harapan guru-guru yang lain. Tapi kadang-kadang anak-anak murid ni tak faham apa yang tersimpan hati seorang guru. Menjadi seorang guru memang penat, tapi penatnya berbaloi apabila melihat anak-anak didiknya berjaya.

Aku tak kisah mereka segengster mana pun, aku tak kisah mereka sedegil mana pun tapi yang penting utamakan pelajaran. Apabila berada di dalam kelas, mereka ada pelajar aku dan bukannya siapa-siapa. Mereka perlu patuh dan dengar apa yang aku cakapkan. Aku bertanggungjawab keatas mereka. Inilah tanggungjawab yang berat dipikul seorang guru.

Ada rakan guru yang menjatuhkan semangatku. Di sini tidak usahlah aku sebutkan namanya. Dia mengatakan tindakan aku itu hanyalah untuk menunjuk-nunjuk. Walhal dia tidak tahu perkara yang sebenarnya. Biasalah, guru pun manusia juga. Ada yang menyokong dan ada yang tidak. Tetapi yang melemahkan semagat aku adalah rakan yang boleh dikatakan rapat dengan aku. Walau bagaimanapun, ada juga rakan guru yang bersetuju dengan tindakan aku. Terima kasih kerana menaikkan semangat aku.

Ya Allah, bantulah aku menjadi seorang guru yang cemerlang. Amin Ya Robb...

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home


Assalamualaikum

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani
Translate this page from Malaysian to the following language!

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Widget edited by Anang

AsRuL @ YaGaMi LaiTo Search

Blog-blog aku :

AsRuL & YaGaMi LaiTo

Indah Islam Kerana Iman

Muzik Itu Duniaku


Blogger Help Templates Widgets SEO Tips
Blogger Help Templates Widgets SEO Tips


Blogger Trick
Blogger Trick


Blog Catalog
Mens Blogs - BlogCatalog Blog Directory

Doa Penerang Hati Memulakan Bacaan

Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu, wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Wahai Tuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku. Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku
Clicky Web Analytics Clicky